Spireforløb

For at skabe en god overgang fra børnehavelivet til skolelivet på Dagmarskolen er de fleste børn med i spireforløbet fra april måned.

I de første uger er der personale med fra de fleste af vores distriktsbørnehaver. Sammen med det faste Spirepersonale skaber de en god opstart for Spirebørnene.

De kommende 0. klasses pædagoger, som følger børnene op i børnehaveklassen, er fast personale om formiddagen sammen med Spire børnene i alle ugerne. Der er 2 faste personaler i hver gruppe igennem hele forløbet. Der ud over er der Flyvere, som er ekstra voksne på grupperne til f.eks. båldag, leg og bevægelse, aktivitetsforløb. Der er altid Spire personale i tidsrummet 7.00-16.00.

I Spireperioden kommer børnehaveklasses lærerne på besøg flere gange, så børnene allerede inden skolestart i august har et godt kendskab til dem.

Børnene starter i grupper (svarende til kommende antal klasser), hvor de er sammen med så mange af deres børnehavevenner som muligt. Vi laver nye grupper 2 gange i Spireperioden. Dette giver nye venskaber og mange relationer på tværs af de kommende klasser.  De nye grupper er baseret på pædagogernes iagttagelser og børnenes tarv.

Vi arbejder ud fra en anerkendende pædagogik med plads til børns forskelligheder. Vi bestræber os på, at have fokus på børnenes ressourcer og positivt guide dem for derigennem at styrke de områder, de har udfordringer i. Derved skaber vi et positivt udviklingsmiljø for det enkelte barn. Vi har ligeledes fokus på, at lære børnene hensigtsmæssige måder at håndtere konflikter på.

Vi følger Ringsted kommunes temaer for Spireperioden. Vi vil i maj og juni måned komme til at arbejde med kunst, natur, musik, trafik, samt leg og bevægelse(LOB).

Vi arbejder ud fra Børnehaveklassernes kompetencemål, hvilket betyder at der i Spireperioden vil være fokus på følgende:

• Sprog
  • Matematisk opmærksomhed