Inklusion, fællesskab, læring og trivsel

Barnets læring og trivsel er hele tiden i fokus

På Dagmarskolen sikrer vi barnet den bedst mulige trivsel og læring ud fra det vi kalder ”Det dobbelte perspektiv”. Det betyder at vi hele tiden er opmærksomme på hvordan vi kan støtte og guide barnet (fagligt og socialt) samtidig med at vi er opmærksomme på de omgivelser barnet er i.

Vi ønsker at barnet er i omgivelser, som giver de bedste betingelser/forudsætninger for at kunne trives og lære. Vi har derfor fokus på følgende:

• at inklusion og fællesskab er en forudsætning for at sikre trivsel og læring
  • at trivsel er en forudsætning for læring
  • at skabe læringsmiljøer med fokus på den enkelte elevs udvikling. Det betyder at undervisningen tilrettelægges, så den tilgodeser det enkelte barns læreproces med afsæt i barnet faglige kompetencer, trivsel og interesser.
  • at vurdere barnets udvikling løbende. Det gør vi blandt andet ved at lave trivselsmålinger og faglige test gennem hele skolegangen på Dagmarskolen.
  • at involvere forældrene i barnets skoleliv v. det almindelige skole-/ hjem samarbejde, men også ved at de kan følge barnets udvikling via barnets elevplan. Elevplanen er en slags logbog.

I løbet af barnets første tid i skolen er vi meget nysgerrige på om børnene trives både i forhold til det sociale, men også i forhold til det faglige. Hvis et barn er udfordret går vi straks i gang med at undersøge hvordan vi bedst kan støtte og hjælpe til at barnet kommer godt videre. Dette sker i tæt dialog mellem lærere, pædagoger, vejledere og forældrene. Det involverende forældresamarbejde er altafgørende for om vi i fællesskab kan lykkes med at barnet er i en god udvikling.