Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

SFO strategi

Det enkelte barn i fællesskabet

Handlinger

Hvad gør vi?

Hvad vil vi?

Hvorfor gør vi det?

Kan/skal opgaver

Vi har småture, som svømmehallen, Louises bondegård, Kærhave, Ro´s torv m.m.

større ture som Vilde Vulkaner, Tivoli, Legejunglen

Fortsætte med udvidet indhold (Middelalder center, Trelleborg, Andelslandsby)

Skov ture, samt længere ture ud over åbningstiden

Overnatninger udenfor matriklen.

Vi lærer børnene at færdes i forskellige miljøer, at socialisere sig, fællesskabsfølelser,

giver dem positive oplevelser, udvider børnenes kulturelle kapital

Man kan tage på ture ud af huset, koloniophold

Klubben holder pige/drengeaftener

Gameaften, pigehygge, wellness

Vi vil gerne fortsætte vores drenge- og pige aftener, samt gerne udvide vores aftenshopping

Børnenes ønsker, socialt samvær, tilgodeser særinteresser

Man kan arrangere drengeaftener og pigeaftener

Vi skaber rum til børnenes egne aktiviteter f.eks Bayblade, mobilrelationsspil, vi afholder fodboldturnering, nissekor, computer, skolesport, krea med projekter

Vi vil gerne have rollespil, projekter i gårdhaven, naturprojekt, teater og seriedans m.m.

 

Vi vil gerne følge børnenes interesser og fortsætte med at give plads til dem og deltage aktivt

 

Forskellige aktiviteter for forskellige børn,

give børn nogle redskaber til at udvikle deres fantasi.

Vi vil have en spændende og attraktiv SFO og klub med et bredt udvalg

Man skal etablere interessebaserede fællesskaber; rollespil, musik, idræt m.m.

Vi har ikke en makkerordning i SFO, der er en uformel ordning i klubben

Vi vil bruge en/flere barn/børn fra klassen som mentor ved tilflytterbørn.

Vi vil starte en makkerordning i samarbejde med skolen for nye Spirerbørn 2018.

Klubben laver klub repræsentanter, der modtager nye børn.

For at give barnet/børnene en god tryg start i SFO, skabe relationer/venskab.

Give børnene ansvar for at tage sig af hinanden

Man skal etablere en makkerordning, når man er ny i SFO – børnementor (på de fleste SFOer er der ordninger i forbindelse med opstart og/eller venneklasser)

Der er mulighed for fri leg og styret leg i de daglige aktiviteter:

Forskellige værksteder, skolesport, udflugter, fodboldturneringer m.m.

Vi har aktivitetsteams i personalegruppen

Holde fokus på fri/ styret leg og tilbudsværksteder, fortsætte med at skabe rum og plads til fri leg

For at hjælpe børnene med at udvikle sig i positiv retning,

Medansvar/

Medbestemmelse

Styrker sociale kompetencer og kreative sans.

Inkluderende redskab.

Motorik, sprog, adfærd

Der skal både være fri leg og styret leg som understøtter fællesskaber

Værkstederne er et tilbud til alle, på tværs af klasserne.

Der er fælles aktiviteter mellem klub og SFO, f.eks Halloweenklip, Julegaver, Kreaværksted, Madprojekter, Bål, Udeliv

Aktiviteter med andre SFOer, så som fodboldturneringer, rundboldturneringer, teaterture på tværs af SFOer m.m.

 

Hjælpe børn med at skabe nye samspil og relationer på tværs af klassetrin og andre SFOer

Man skal arbejde målrettet med tværgående aktiviteter f.eks. på årgange, klasser, skoler. 

 

Oplevelser

Handlinger

Hvad gør vi?

Hvad vil vi?

Hvorfor gør vi det ?

Kan/skal opgaver

Skolesport i samarbejde med lokale foreninger, NIKE-aktivitet, Ansigtsmaling

Samarbejde med flere foreninger såsom musikskole, Ungdomsskole, parkour, Spejderbevægelser, Laserskydning, andre kulturer

Introducer børnene til forskellige foreninger og forskellige kulturer

Præsentere for andre sportsaktiviteter

Man kan lave lokale samarbejdsaftaler med lokale kultur og idrætsforeninger med henblik på, at

foreningernes aktiviteter bliver præsenteret

 

Vi har småture, som legeland, svømmehallen, kastanjetur, Klub tur til Tivoli, juleture, Kærehaveskov, biograftur, ture i lokalmiljø m.m.

Fortsætte med udvidet indhold

For at give børn forskellige oplevelser

Man kan etablere særlige aktiviteter – fx tur til svømmehal

Det gør klub

 

 

 Vi vil fortsætte, gode oplevelser, god musik

Så børn kan opleve noget i større fælleskaber og overnatninger. Samvær med andre børn, dejlige oplevelser for børn og voksne

Man kan deltage i ”Vilde Vulkaner”

Det har vi (skolegård, moongræsset, gangarealer)

Vi bruger hele skoleområdet, bl.a. gymnastiksal, computerrum, hjemkundskab

Vi vil gerne skabe nye miljøer i gårdhaven til brug i SFO og skolen. Vi vil videre udvikle brugen af Gul/Grøn gang

For at skabe bedre lærings/lege miljøer

Til brug i både skole og SFO.

 

Man skal udvikle og etablere praktisk-kreative fysiske miljøer/områder der konkret kan kobles til i

undervisningsprojekter og pædagogiske projekter i SFO.

 

X-box, krea, computerrummet, spillerum, bål, fodboldturnering, bordtennis m.m.

Vi vil fortsætte, evt. skabe nye: rollespil, teater/drama, dans

Vi tilgodeser børnene forskellige interesser og skaber mulighed for udviklende fællesskaber.

Der skal være et bredt udvalg af aktiviteter, som tilgodeser fællesskabet

Det gør vi, udflugter til ZOO, Zoologisk museum, lokale legepladser, kælkebaner

Kærhave, Bibliotektet m.m.

Vi vil fortsætte med at finde på spændende ture og aktiviteter

For at give børnene nye oplevelser. Skabe nye relationer børnene imellem, udvide børnenes kulturelle forståelse.

Man skal bruge skoleferierne aktivt til udflugter

 

 

 

 

 

Interesser

Handlinger

Hvad gør vi?

Hvad vil vi?

Hvorfor gør vi det?

Kan/skal opgaver

Dukketeater, Gæt og grimasser, teater i Spirerperiode, Juleteater

 

Vi vil gerne have drama, teater, improteater, etablere kontakt til huskunstnerordningen.

For at lære børnene at agerer i forskellige arenaer, udfolde kreativitet, udvide vores aktivitetstilbud, børnene udfordrer sig selv

Man kan lave dramaforløb-værksteder evt. i samarbejde med huskunstnerordningen.

Nissekor, ”Dagmarskolen har talent”

Mere sang og musik,

Projekter med lokale musiklærere. Samarbejde med musik/stomp grupper m.m.

Udvikle musiske evner, skabe glæde ved sang og musik

Man kan lave konkrete musik/sang forløb evt. i samarbejde LMS, Levende Musik i Skolen og/eller

Ringsted Musik og Kulturskole.

 

Malerier i klubben, malerprojekter i SFO, udstiller børnenes projekter

Kunstforløb i samarbejde med Ringsted galleri, graffiti, mere udsmykning med børnenes projekter m.m.

Udfordre børnenes fantasi

Tilbud for at tilgodese de forskellige børns kompetencer

Man kan lave konkrete billedfremstillingsforløb evt. i samarbejde med Computer Clubhouse,

Ringsted galleri, o.a.

 

Chatterpix, skoletube

 

Vi vil fortsætte med at bruge IT i hverdagen.

Vi vil gøre brug af skolens robotter.

Kahoot quiz

Hjælpe børnene at bevæger sig i den teknologiske verden

Man kan arbejde med animationer, spiludvikling, robotter (evt. i samarbejde med kommunes IT konsulenter).

”Dagmarskolen har talent”

 

 

 

 

Synge med til Just dance, Købe SingStar

Udvikle musiske sans og lyst til at optræde, styrke selvværd, styrke nye fælleskaber og relationer

Man kan gennemføre karaoke-events/konkurrencer.

Rettighedsråd/

Klubråd, vi har  etableret et SFOråd

 

Vi vil fortsætte med at have både Klubråd og SFO og Rettighedsråd.

Unicef børnekonvention, forståelse for demokratiske processer, medbestemmelse af egen hverdag

Man skal sikre ”børnenes stemme” fx via etablering af ”et børneråd” i hver SFO som kobler til

Elevrådet. 

 

Mailbox

(klubben)

 

SFOrådet laver en idepostkasse til SFO (er gjort og hængt op)

Så børnene kan være medbestemmende i de daglige aktiviteter. Have indflydelse på egen klub/SFO dag

Man skal oprette en idépostkasse til børnene, hvor de kan komme med forslag til aktiviteter og til

hvad de gerne vil opnå med aktiviteterne

 

Klubben holder  med jævne mellemrum infomøder.

 

 

 

 

 

Både klub og SFO vil afholde info børnemøder hver måned

 

Så børnene kan få informationer om kommende aktiviteter og medbestemmelse i deres hverdag

Man skal afholde månedlige børnemøder

Vi afholder børnesamtaler 1. gang årligt på 0.-2. årgang, samt efter behov

Vi fortsætter med de årlige børnesamtaler, børns trivsel bliver et punkt på SFO rådet/klub råd.

Input til skolehjem samtaler, få viden om børnenes trivsel og relationer.

Man skal afholde årlige børneinterview, for at få indsigt i børnenes interesser og få viden om

børnenes trivsel, venskaber og relationer til de voksne

 

Vi har fællesforberedelses- bånd hver dag kl.12.20-13.00, aktivitetsteams på tværs af afdelingerne

 

Input fra postkasse, SFO og klubråd, fortsætter med aktivitetsteams og fællesforberedelsesbånd

Tættere samspil med børnene og deres interesser. For at lave et bredt tilbud der rammer flest børn.

Man skal gennemføre ugentlige planlægningsmøder for medarbejdere, hvor der planlægges ud fra

børnenes interesser

 

 

Koblinger mellem skole og SFO

Handlinger

Hvad gør vi?

Hvad vil vi?

Hvorfor gør vi det?

Kan/skal handlinger

Disse projekter foregår i mindre antal. F.eks. ved fastelavn.

Vi vil det gerne fremadrettet.

Fordi det er godt for børn og voksne at opleve børnene i flere kontekster.

Der skal være flere og længere ”ud af huset” projekter, hvor projektet starter i undervisningstiden

og fortsætter ind i SFO-tiden (fx kl. 12-17) og hvor lærere og pædagoger planlægger og evaluerer

indholdet sammen og deltager i projekttiden (begge er sammen med børnene).

Der foregår f.eks. med skolesport.

Tegninger i skolegården et tiltag fra kommunens idrætskonsulent, samarbejde med Nike

 

Det fungere fint.

Vi vil gerne, at der skal ske lidt mere på mooncarlegepladsen og i

Gårdhaven.

Feks. At man fjernede basketballnettet, der i forvejen er i stykker og at man lavede noget med den gule væg ved siden af skuret.

 

Fordi vi kender vigtigheden af at give børn rum og plads og mulighed for leg både i skole og SFO

Medarbejdere skal udvikle diverse lege både til SFO og til skoletiden, evt. i samarbejde med

kommunens idrætskonsulent.

Det gør vi ved pædagogisk rådsmøder og ved ugentlige teammøder.

Det vil vi gerne fortsætter. Vi vil gerne have indskolingsmøder igen. Vi vil gerne have klasse team prioriteret igen.

Bedre samarbejde, medindflydelse på egen praksis. For at optimere det tilbud, der gives til børn og forældre

Der skal etableres faste mødefora, hvor medarbejdere i skole og SFO løbende kan mødes, for at drøfte mål, indhold og aktiviteter for samarbejdet, samt for at drøfte hvilke roller de hver især skal

have i samarbejdet

Det gør vi i samarbejde med skolen. Vi har børnesamtaler

Vi vil fortsætte med det

 

 

For at sikre alle børns trivsel og udvikling.

Der skal udarbejdes Trivselsvurderinger.

Vi bliver løbende indbudt til at være med i de forskellige foraer.

 

 

 

 

SFO-medarbejder kan indgå i forandringsteam

 

Forældresamarbejde

Handlinger

Hvad gør vi?

Hvad vil vi?

Hvorfor gør vi det?

Kan/skal opgaver

De får månedsplan hver måned og nyhedsbreve efter behov.

Vi informerer på Tabulex/

Opslag/ plancher

Vi vil fortsætte vores progression og skabe den gode historie i byen.

For at forældrene kan følge med i hvad der foregår og hvad der skal ske i SFOén. For at udbrede den gode historie.

Der skal orienteres om kvalitet og indhold ved at vælge SFO i fx nyhedsbreve/ugebreve

Det gør vi op til og med 2. klasse

 

 

Det vil vi gerne fortsætte med

At der kan være et godt og tydeligt samarbejde omkring barnet. At alle barnets kompetencer/

trivsel i såvel skole som SFO bliver tydeliggjort.

Primærpædagogen skal deltage i til skole-hjem samtalerne

Det har vi ikke .

Det vil kræve at vi havde flere timer i klassen, hvilket så vil betyde at der vil være færre timer til SFOen

Det ville styrke samarbejdet mellem skoledelen og SFOen.

Primærpædagogen kan have del i klasselærer/kontaktlærer funktionen

Vi har præsenteret kommende aktiviteter på forældremøder i skoledelen i 0.-2.kl., samt givet mulighed for spørgsmål.

Det vil vi gerne fortsætte med. Vi vil afholde et fælles forældrestormøde med fremlæggelse af årshjul evt. med fordrags-holder eller tema.

Fordi det kan gavne forældresam-arbejdet og skabe endnu mere trivsel for børnene. For at udvikle os til en endnu bedre institution.

Der skal afholdes et årligt forældremøde, hvor det kommende års aktiviteter præsenteres, og hvor

det foregående års aktiviteter evalueres

 

Det gør vi.

f.eks. Pædagogisk rådsmøder og tværfaglige dialogmøder

 

 

Det vil vi gerne fortsætte med

At vi fortsat kan indgå i et produktivt samarbejde

SFO medarbejder skal indgå i tværfaglige mødefora

 

Engagerede medarbejdere

Handlinger

Hvad gør vi?

Hvad vil vi?

Hvorfor gør vi det?

Kan/Skal handlinger

MUS-samtaler

Sygesamtaler

Tilstedeværelse ved mødebånd

Døren til ledelsen er åben for medarbejdere

Pædagogisk weekend og p-lørdag

Personalet har medindflydelse på deres arbejdsliv

Mere synlig ledelse på gulvet.

Omsorg for alm. trivsel.

Kompetence udvikling/kurser

Opfølgning på MUS samtaler Anerkendelse fra ledelsen. At vi fortsat har medindflydelse på vores arbejdsliv

Trivsel på arbejdspladsen.

Udvikling

Engagerede medarbejdere.

Lavere sygefravær

Tryghed i egne arbejdsopgaver

Lederne skal have et særligt fokus på medarbejdertrivsel

Vi gør det i ferier. Samler børnene et sted. Opalen.

 

Jobswop i forhold til udvalgte ”værksteder”

Vidensdeling

Kompetence kurser på tværs.

Netværksgrupper  på tværs af SFOerne.

Kompetence forøgelse. Inspiration. Større faglighed. Se andres hverdag.

Udnytte andres kompetencer.

Der skal være vidensdeling på tværs af SFO’er – fx jobswop mellem SFO’er

Det gør vi.

Vi har UUV i skolen

Medarbejdere har medindflydelse på klassefordeling

Det vil vi fortsætte med.

Alle skal have mulighed for at bidrage til den understøttede undervisning.

Støtte op om klassen.

Styrke de sociale relationer

UUV i egen klasse

Der er brug for det samarbejde med skolen. For at lette overgangen fra skole til SFO. Vi har et fælles samarbejde om det enkelte barn.

For at optimere undervisningen.

Medarbejderne skal deltage i understøttende undervisning i skolen

Vi har daglig kontakt med forældre, når de henter og aflevere.

Vi er med i tværfaglige dialog møder i skolen.

 

Vi deltager på nogle årgange i udfyldelsen af elevplaner.

 

Klassepædagoger deltager i  skole/hjemsamtalerne.

 

Vi afholder børnesamtaler, som blandt andet indgår i elevplanerne.

 

Vi er klassepædagoger i indskolingen.

 

Vi ønsker at der kommer en ind og overtager / køber os fri fra de alm. opgaver, for at vi kan deltage i vigtige møde med forældre og andre.

 

 

 

 

For at fritidsdelens viden om barnet kan være med til at nuancere ”billedet” af barnet.

 

For at sikre en koordineret og målrettet indsats i fht. det enkelte barn.

 

Vi er flere om ansvaret og flere øjne ser bedre end to.

 

 

Medarbejderne kan deltage aktivt i kontaktpersonopgaver på skolen

Der bliver udført trivselsundersøgelser i skolen.

 

Der bliver arrangereret trivselsdag for skolen.

 

Der bliver arrangeret fællesarrangementer som f.eks. Fastelavn fordybelses uge, motionsdagen m.m.

 

Vi deltager i rettighedsrådet og har SFO og Klub råd.

Vi gennemfører bl.a. trivselsaktiviteter i den understøttende undervisning.

 

 

 

 

Vi vil fortsætte med at fokuserer på trivsel i det daglige.

 

Vi kunne godt tænke os at have en trivselsdag i SFO´en.

 

Vi vil gerne have et større samarbejde mellem lærerne og pædagogerne i SFO og klub, og derved kunne udnytte hinandens kompetencer i fritidsdelen.

 

At vi deltager i klassemøder.

Fordi børnene har brug for det og den gode udvikling kan fortsætte

 

I børnenes interesse. For at skabe en helhed. Bygge bro mellem SFO og skole. Den røde tråd.

Medarbejderne kan deltage aktivt i trivselsopgaver på tværs af skole og SFO

Det gør vi på det niveau vi kan.

Det vil vi gerne fortsætte med at have mulighed for.

 

Vi vil gerne have mere indflydelse på hvilken klasse vi har i UUV i det team vi ikke indgår i.

Fordi alle kompetencer skal sættes i spil

 

Det gør vi i alles interesse

Medarbejderne kan få mulighed for at deltage i skolens fagfordeling