Det enkelte barn i fællesskabet
Handlinger
Hvad gør vi? |
Hvad vil vi? |
Hvorfor gør vi det? |
Kan/skal opgaver |
Vi har småture, som svømmehallen, Louises bondegård, Kærhave, Ro´s torv m.m. større ture som Vilde Vulkaner, Tivoli, Legejunglen |
Fortsætte med udvidet indhold (Middelalder center, Trelleborg, Andelslandsby) Skov ture, samt længere ture ud over åbningstiden Overnatninger udenfor matriklen. |
Vi lærer børnene at færdes i forskellige miljøer, at socialisere sig, fællesskabsfølelser, giver dem positive oplevelser, udvider børnenes kulturelle kapital |
Man kan tage på ture ud af huset, koloniophold |
Klubben holder pige/drengeaftener Gameaften, pigehygge, wellness |
Vi vil gerne fortsætte vores drenge- og pige aftener, samt gerne udvide vores aftenshopping |
Børnenes ønsker, socialt samvær, tilgodeser særinteresser |
Man kan arrangere drengeaftener og pigeaftener |
Vi skaber rum til børnenes egne aktiviteter f.eks Bayblade, mobilrelationsspil, vi afholder fodboldturnering, nissekor, computer, skolesport, krea med projekter |
Vi vil gerne have rollespil, projekter i gårdhaven, naturprojekt, teater og seriedans m.m.
Vi vil gerne følge børnenes interesser og fortsætte med at give plads til dem og deltage aktivt
|
Forskellige aktiviteter for forskellige børn, give børn nogle redskaber til at udvikle deres fantasi. Vi vil have en spændende og attraktiv SFO og klub med et bredt udvalg |
Man skal etablere interessebaserede fællesskaber; rollespil, musik, idræt m.m. |
Vi har ikke en makkerordning i SFO, der er en uformel ordning i klubben |
Vi vil bruge en/flere barn/børn fra klassen som mentor ved tilflytterbørn. Vi vil starte en makkerordning i samarbejde med skolen for nye Spirerbørn 2018. Klubben laver klub repræsentanter, der modtager nye børn. |
For at give barnet/børnene en god tryg start i SFO, skabe relationer/venskab. Give børnene ansvar for at tage sig af hinanden |
Man skal etablere en makkerordning, når man er ny i SFO – børnementor (på de fleste SFOer er der ordninger i forbindelse med opstart og/eller venneklasser) |
Der er mulighed for fri leg og styret leg i de daglige aktiviteter: Forskellige værksteder, skolesport, udflugter, fodboldturneringer m.m. Vi har aktivitetsteams i personalegruppen |
Holde fokus på fri/ styret leg og tilbudsværksteder, fortsætte med at skabe rum og plads til fri leg |
For at hjælpe børnene med at udvikle sig i positiv retning, Medansvar/ Medbestemmelse Styrker sociale kompetencer og kreative sans. Inkluderende redskab. Motorik, sprog, adfærd |
Der skal både være fri leg og styret leg som understøtter fællesskaber |
Værkstederne er et tilbud til alle, på tværs af klasserne. Der er fælles aktiviteter mellem klub og SFO, f.eks Halloweenklip, Julegaver, Kreaværksted, Madprojekter, Bål, Udeliv |
Aktiviteter med andre SFOer, så som fodboldturneringer, rundboldturneringer, teaterture på tværs af SFOer m.m.
|
Hjælpe børn med at skabe nye samspil og relationer på tværs af klassetrin og andre SFOer |
Man skal arbejde målrettet med tværgående aktiviteter f.eks. på årgange, klasser, skoler. |
Oplevelser
Handlinger
Hvad gør vi? |
Hvad vil vi? |
Hvorfor gør vi det ? |
Kan/skal opgaver |
Skolesport i samarbejde med lokale foreninger, NIKE-aktivitet, Ansigtsmaling |
Samarbejde med flere foreninger såsom musikskole, Ungdomsskole, parkour, Spejderbevægelser, Laserskydning, andre kulturer |
Introducer børnene til forskellige foreninger og forskellige kulturer Præsentere for andre sportsaktiviteter |
Man kan lave lokale samarbejdsaftaler med lokale kultur og idrætsforeninger med henblik på, at foreningernes aktiviteter bliver præsenteret
|
Vi har småture, som legeland, svømmehallen, kastanjetur, Klub tur til Tivoli, juleture, Kærehaveskov, biograftur, ture i lokalmiljø m.m. |
Fortsætte med udvidet indhold |
For at give børn forskellige oplevelser |
Man kan etablere særlige aktiviteter – fx tur til svømmehal |
Det gør klub
|
Vi vil fortsætte, gode oplevelser, god musik |
Så børn kan opleve noget i større fælleskaber og overnatninger. Samvær med andre børn, dejlige oplevelser for børn og voksne |
Man kan deltage i ”Vilde Vulkaner” |
Det har vi (skolegård, moongræsset, gangarealer) Vi bruger hele skoleområdet, bl.a. gymnastiksal, computerrum, hjemkundskab |
Vi vil gerne skabe nye miljøer i gårdhaven til brug i SFO og skolen. Vi vil videre udvikle brugen af Gul/Grøn gang |
For at skabe bedre lærings/lege miljøer Til brug i både skole og SFO.
|
Man skal udvikle og etablere praktisk-kreative fysiske miljøer/områder der konkret kan kobles til i undervisningsprojekter og pædagogiske projekter i SFO.
|
X-box, krea, computerrummet, spillerum, bål, fodboldturnering, bordtennis m.m. |
Vi vil fortsætte, evt. skabe nye: rollespil, teater/drama, dans |
Vi tilgodeser børnene forskellige interesser og skaber mulighed for udviklende fællesskaber. |
Der skal være et bredt udvalg af aktiviteter, som tilgodeser fællesskabet |
Det gør vi, udflugter til ZOO, Zoologisk museum, lokale legepladser, kælkebaner Kærhave, Bibliotektet m.m. |
Vi vil fortsætte med at finde på spændende ture og aktiviteter |
For at give børnene nye oplevelser. Skabe nye relationer børnene imellem, udvide børnenes kulturelle forståelse. |
Man skal bruge skoleferierne aktivt til udflugter |
Interesser
Handlinger
Hvad gør vi? |
Hvad vil vi? |
Hvorfor gør vi det? |
Kan/skal opgaver |
Dukketeater, Gæt og grimasser, teater i Spirerperiode, Juleteater
|
Vi vil gerne have drama, teater, improteater, etablere kontakt til huskunstnerordningen. |
For at lære børnene at agerer i forskellige arenaer, udfolde kreativitet, udvide vores aktivitetstilbud, børnene udfordrer sig selv |
Man kan lave dramaforløb-værksteder evt. i samarbejde med huskunstnerordningen. |
Nissekor, ”Dagmarskolen har talent” |
Mere sang og musik, Projekter med lokale musiklærere. Samarbejde med musik/stomp grupper m.m. |
Udvikle musiske evner, skabe glæde ved sang og musik |
Man kan lave konkrete musik/sang forløb evt. i samarbejde LMS, Levende Musik i Skolen og/eller Ringsted Musik og Kulturskole.
|
Malerier i klubben, malerprojekter i SFO, udstiller børnenes projekter |
Kunstforløb i samarbejde med Ringsted galleri, graffiti, mere udsmykning med børnenes projekter m.m. |
Udfordre børnenes fantasi Tilbud for at tilgodese de forskellige børns kompetencer |
Man kan lave konkrete billedfremstillingsforløb evt. i samarbejde med Computer Clubhouse, Ringsted galleri, o.a.
|
Chatterpix, skoletube
|
Vi vil fortsætte med at bruge IT i hverdagen. Vi vil gøre brug af skolens robotter. Kahoot quiz |
Hjælpe børnene at bevæger sig i den teknologiske verden |
Man kan arbejde med animationer, spiludvikling, robotter (evt. i samarbejde med kommunes IT konsulenter). |
”Dagmarskolen har talent”
|
Synge med til Just dance, Købe SingStar |
Udvikle musiske sans og lyst til at optræde, styrke selvværd, styrke nye fælleskaber og relationer |
Man kan gennemføre karaoke-events/konkurrencer. |
Rettighedsråd/ Klubråd, vi har etableret et SFOråd
|
Vi vil fortsætte med at have både Klubråd og SFO og Rettighedsråd. |
Unicef børnekonvention, forståelse for demokratiske processer, medbestemmelse af egen hverdag |
Man skal sikre ”børnenes stemme” fx via etablering af ”et børneråd” i hver SFO som kobler til Elevrådet.
|
Mailbox (klubben)
|
SFOrådet laver en idepostkasse til SFO (er gjort og hængt op) |
Så børnene kan være medbestemmende i de daglige aktiviteter. Have indflydelse på egen klub/SFO dag |
Man skal oprette en idépostkasse til børnene, hvor de kan komme med forslag til aktiviteter og til hvad de gerne vil opnå med aktiviteterne
|
Klubben holder med jævne mellemrum infomøder.
|
Både klub og SFO vil afholde info børnemøder hver måned
|
Så børnene kan få informationer om kommende aktiviteter og medbestemmelse i deres hverdag |
Man skal afholde månedlige børnemøder |
Vi afholder børnesamtaler 1. gang årligt på 0.-2. årgang, samt efter behov |
Vi fortsætter med de årlige børnesamtaler, børns trivsel bliver et punkt på SFO rådet/klub råd. |
Input til skolehjem samtaler, få viden om børnenes trivsel og relationer. |
Man skal afholde årlige børneinterview, for at få indsigt i børnenes interesser og få viden om børnenes trivsel, venskaber og relationer til de voksne
|
Vi har fællesforberedelses- bånd hver dag kl.12.20-13.00, aktivitetsteams på tværs af afdelingerne
|
Input fra postkasse, SFO og klubråd, fortsætter med aktivitetsteams og fællesforberedelsesbånd |
Tættere samspil med børnene og deres interesser. For at lave et bredt tilbud der rammer flest børn. |
Man skal gennemføre ugentlige planlægningsmøder for medarbejdere, hvor der planlægges ud fra børnenes interesser
|
Koblinger mellem skole og SFO
Handlinger
Hvad gør vi? |
Hvad vil vi? |
Hvorfor gør vi det? |
Kan/skal handlinger |
Disse projekter foregår i mindre antal. F.eks. ved fastelavn. |
Vi vil det gerne fremadrettet. |
Fordi det er godt for børn og voksne at opleve børnene i flere kontekster. |
Der skal være flere og længere ”ud af huset” projekter, hvor projektet starter i undervisningstiden og fortsætter ind i SFO-tiden (fx kl. 12-17) og hvor lærere og pædagoger planlægger og evaluerer indholdet sammen og deltager i projekttiden (begge er sammen med børnene). |
Der foregår f.eks. med skolesport. Tegninger i skolegården et tiltag fra kommunens idrætskonsulent, samarbejde med Nike
|
Det fungere fint. Vi vil gerne, at der skal ske lidt mere på mooncarlegepladsen og i Gårdhaven. Feks. At man fjernede basketballnettet, der i forvejen er i stykker og at man lavede noget med den gule væg ved siden af skuret.
|
Fordi vi kender vigtigheden af at give børn rum og plads og mulighed for leg både i skole og SFO |
Medarbejdere skal udvikle diverse lege både til SFO og til skoletiden, evt. i samarbejde med kommunens idrætskonsulent. |
Det gør vi ved pædagogisk rådsmøder og ved ugentlige teammøder. |
Det vil vi gerne fortsætter. Vi vil gerne have indskolingsmøder igen. Vi vil gerne have klasse team prioriteret igen. |
Bedre samarbejde, medindflydelse på egen praksis. For at optimere det tilbud, der gives til børn og forældre |
Der skal etableres faste mødefora, hvor medarbejdere i skole og SFO løbende kan mødes, for at drøfte mål, indhold og aktiviteter for samarbejdet, samt for at drøfte hvilke roller de hver især skal have i samarbejdet |
Det gør vi i samarbejde med skolen. Vi har børnesamtaler |
Vi vil fortsætte med det
|
For at sikre alle børns trivsel og udvikling. |
Der skal udarbejdes Trivselsvurderinger. |
Vi bliver løbende indbudt til at være med i de forskellige foraer. |
|
|
SFO-medarbejder kan indgå i forandringsteam |
Forældresamarbejde
Handlinger
Hvad gør vi? |
Hvad vil vi? |
Hvorfor gør vi det? |
Kan/skal opgaver |
De får månedsplan hver måned og nyhedsbreve efter behov. Vi informerer på Tabulex/ Opslag/ plancher |
Vi vil fortsætte vores progression og skabe den gode historie i byen. |
For at forældrene kan følge med i hvad der foregår og hvad der skal ske i SFOén. For at udbrede den gode historie. |
Der skal orienteres om kvalitet og indhold ved at vælge SFO i fx nyhedsbreve/ugebreve |
Det gør vi op til og med 2. klasse
|
Det vil vi gerne fortsætte med |
At der kan være et godt og tydeligt samarbejde omkring barnet. At alle barnets kompetencer/ trivsel i såvel skole som SFO bliver tydeliggjort. |
Primærpædagogen skal deltage i til skole-hjem samtalerne |
Det har vi ikke . |
Det vil kræve at vi havde flere timer i klassen, hvilket så vil betyde at der vil være færre timer til SFOen |
Det ville styrke samarbejdet mellem skoledelen og SFOen. |
Primærpædagogen kan have del i klasselærer/kontaktlærer funktionen |
Vi har præsenteret kommende aktiviteter på forældremøder i skoledelen i 0.-2.kl., samt givet mulighed for spørgsmål. |
Det vil vi gerne fortsætte med. Vi vil afholde et fælles forældrestormøde med fremlæggelse af årshjul evt. med fordrags-holder eller tema. |
Fordi det kan gavne forældresam-arbejdet og skabe endnu mere trivsel for børnene. For at udvikle os til en endnu bedre institution. |
Der skal afholdes et årligt forældremøde, hvor det kommende års aktiviteter præsenteres, og hvor det foregående års aktiviteter evalueres
|
Det gør vi. f.eks. Pædagogisk rådsmøder og tværfaglige dialogmøder
|
Det vil vi gerne fortsætte med |
At vi fortsat kan indgå i et produktivt samarbejde |
SFO medarbejder skal indgå i tværfaglige mødefora |
Engagerede medarbejdere
Handlinger
Hvad gør vi? |
Hvad vil vi? |
Hvorfor gør vi det? |
Kan/Skal handlinger |
MUS-samtaler Sygesamtaler Tilstedeværelse ved mødebånd Døren til ledelsen er åben for medarbejdere Pædagogisk weekend og p-lørdag Personalet har medindflydelse på deres arbejdsliv |
Mere synlig ledelse på gulvet. Omsorg for alm. trivsel. Kompetence udvikling/kurser Opfølgning på MUS samtaler Anerkendelse fra ledelsen. At vi fortsat har medindflydelse på vores arbejdsliv |
Trivsel på arbejdspladsen. Udvikling Engagerede medarbejdere. Lavere sygefravær Tryghed i egne arbejdsopgaver |
Lederne skal have et særligt fokus på medarbejdertrivsel |
Vi gør det i ferier. Samler børnene et sted. Opalen.
|
Jobswop i forhold til udvalgte ”værksteder” Vidensdeling Kompetence kurser på tværs. Netværksgrupper på tværs af SFOerne. |
Kompetence forøgelse. Inspiration. Større faglighed. Se andres hverdag. Udnytte andres kompetencer. |
Der skal være vidensdeling på tværs af SFO’er – fx jobswop mellem SFO’er |
Det gør vi. Vi har UUV i skolen Medarbejdere har medindflydelse på klassefordeling |
Det vil vi fortsætte med. Alle skal have mulighed for at bidrage til den understøttede undervisning. Støtte op om klassen. Styrke de sociale relationer UUV i egen klasse |
Der er brug for det samarbejde med skolen. For at lette overgangen fra skole til SFO. Vi har et fælles samarbejde om det enkelte barn. For at optimere undervisningen. |
Medarbejderne skal deltage i understøttende undervisning i skolen |
Vi har daglig kontakt med forældre, når de henter og aflevere. Vi er med i tværfaglige dialog møder i skolen.
Vi deltager på nogle årgange i udfyldelsen af elevplaner.
Klassepædagoger deltager i skole/hjemsamtalerne.
Vi afholder børnesamtaler, som blandt andet indgår i elevplanerne.
Vi er klassepædagoger i indskolingen.
|
Vi ønsker at der kommer en ind og overtager / køber os fri fra de alm. opgaver, for at vi kan deltage i vigtige møde med forældre og andre.
|
For at fritidsdelens viden om barnet kan være med til at nuancere ”billedet” af barnet.
For at sikre en koordineret og målrettet indsats i fht. det enkelte barn.
Vi er flere om ansvaret og flere øjne ser bedre end to.
|
Medarbejderne kan deltage aktivt i kontaktpersonopgaver på skolen |
Der bliver udført trivselsundersøgelser i skolen.
Der bliver arrangereret trivselsdag for skolen.
Der bliver arrangeret fællesarrangementer som f.eks. Fastelavn fordybelses uge, motionsdagen m.m.
Vi deltager i rettighedsrådet og har SFO og Klub råd. Vi gennemfører bl.a. trivselsaktiviteter i den understøttende undervisning.
|
Vi vil fortsætte med at fokuserer på trivsel i det daglige.
Vi kunne godt tænke os at have en trivselsdag i SFO´en.
Vi vil gerne have et større samarbejde mellem lærerne og pædagogerne i SFO og klub, og derved kunne udnytte hinandens kompetencer i fritidsdelen.
At vi deltager i klassemøder. |
Fordi børnene har brug for det og den gode udvikling kan fortsætte
I børnenes interesse. For at skabe en helhed. Bygge bro mellem SFO og skole. Den røde tråd. |
Medarbejderne kan deltage aktivt i trivselsopgaver på tværs af skole og SFO |
Det gør vi på det niveau vi kan. |
Det vil vi gerne fortsætte med at have mulighed for.
Vi vil gerne have mere indflydelse på hvilken klasse vi har i UUV i det team vi ikke indgår i. |
Fordi alle kompetencer skal sættes i spil
Det gør vi i alles interesse |
Medarbejderne kan få mulighed for at deltage i skolens fagfordeling |