Skolen er baseret på rummelighed, respekt, tryghed, engagement og ansvarsfølelse på en meget konkret måde, så værdierne bliver mere end bare ord.
Børn, som kender deres rettigheder og forstår dem i praksis, trives og behandler hinanden med respekt og værdighed.
Den 8. januar 2020 havde vi besøg af 10 nye rettighedsskoler for at dele vores erfaring: https://sn.dk/Ringsted/Dagmarskolen-giver-erfaringer-videre/artikel/902…
En UNICEF Rettighedsskole forener elever, forældre, lærere og andet personale i et fællesskab, der er baseret på alle de gode værdier, der står i FNs Børnekonvention. Skolen er baseret på rummelighed, respekt, tryghed, engagement og ansvarsfølelse på en meget konkret måde, så værdierne bliver mere end bare ord. Alle undersøgelser peger på, at børn, som kender deres rettigheder og forstår dem i praksis, trives og behandler hinanden med respekt og værdighed.
Børnerettigheder
Børnekonventionen hedder helt rigtigt ”FNs Konvention om barnets rettigheder” og den er et sæt regler for, hvordan man skal behandle børn. Der er 42 artikler som skal sikre, at alle børn har det godt. Børnekonventionen siger, at alle børn har ret til mad, sundhed og et sted at bo. Børn har også ret til at blive beskyttet mod misbrug og forskelsbehandling, og de har ret til at udvikle sig gennem skole og medbestemmelse. 192 lande i verden har underskrevet Børnekonventionen.
Samarbejde med UNICEF
Dagmarskolens samarbejde med UNICEF spiller på flere strenge. Dels tror vi på ligesom UNICEF, at børn der kender deres rettigheder, står stærkere. Derfor forsøger vi, så godt vi kan at inddrage børnerettigheder i skolens hverdag og ud i alle skolens afkroge. UNICEF tilbyder undervisningsforløb og andre aktiviteter som vi inspireres af og bruger når vi planlægger undervisningsforløb om børns vilkår og rettigheder. Ved at indgå aftalen med UNICEF ønsker vi at være en skole som bruger FNs Børnekonvention i skolens normer og værdier.
Klassecharter
Alle klasser udarbejder hver år et klassecharter, som erstatning for de tidligere klasseregler og udgør derfor klassens egne mål for trivsel. Charteret er obligatorisk for Rettighedsskoler, da det er her vi i dagligdagen tydeligst og enklest kan koble rettighederne til elevernes skoleliv. I forbindelse med samtaler omkring konflikter i frikvarteret, samtaler i klassen om trivsel eller emner eleverne selv gerne vil tage op, er chartret meget brugbart som redskab. Charteret er formuleret af børn og lavet af børn. Der er mange muligheder for, at man kan lave et flot og kreativt produkt til klasseværelset.
Handlingsplan 2018/19
Som Rettighedsskole har Dagmarskolen forpligtet sig at arbejde med fire byggesten; alle skal kende børns rettigheder - både forældre, medarbejdere, elever og ledelse, Børnekonventionen skal inddrages i den daglige undervisning og hverdag og danne grundlag for skolens værdier, eleverne skal være medbestemmende omkring deres trivsel og fysiske rammer og skolen skal, udover et elevråd, have et rettighedsråd, som får magtbeføjelser af ledelsen og for eksempel laver en handlingsplan for skolens arbejde med rettigheder hvert år.
For at blive Rettighedsskole skal man arbejde sig igennem seks trin i løbet af det første år. Efterfølgende bruges de samme trin som en cyklus for årets arbejde med Rettighedsskole.
De seks trin
Trin 1: Viden Her laves der baseline-undersøgelser blandt elever og personale i forhold til deres viden om rettigheder, elevindflydelse, trivsel og tryghed. Det efterfølges af workshops for hele skolens personale og elevråd. Forældre informeres om initiativet og får viden om Børnekonventionen.
Trin 2: Lederskab Rettighedsrådet dannes, og lærere og pædagoger inddrager konventionens artikler, hvor det falder naturligt i den daglige undervisning.
Trin 3: Undersøgelser Rettighedsrådet er tovholder på tryghedsvandringer og tilgængelighedsundersøgelser, som sammen med baselines danner grundlag for den handlingsplan, som skolen skal lave.
Trin 4: Planen laves Rettighedsrådet laver en handlingsplan for, hvordan skolen skal løfte nogle af de områder, som undersøgelserne viser et behov for at gøre noget ved.
Trin 5: Planen sættes i værk Handlingsplanen sættes i gang med Rettighedsrådet som tovholdere. Sideløbende reviderer skolens bestyrelse principper, så relevante artikler fra Børnekonventionen inddrages tydeligt.
Trin 6: Evaluering Undersøgelserne fra trin 1 og 3 gentages, og Rettighedsrådet evaluerer årets arbejde. Evalueringen danner udgangspunkt for, at Rettighedsrådet gentager processen med nye indsatsområder.
Artikler:
28/1-16: https://sn.dk/Ringsted/Unicef-by-fejres-af-elever/artikel/548847
10/5-16: https://sn.dk/Ringsted/Dagmars-boern-topper-indsamling-til-Myanmar/arti…
12/10-16: https://sn.dk/Ringsted/Dagmarskolen-i-taet-samarbejde-med-Unicef/artike…
21/2-18: https://sn.dk/Ringsted/Video-I-er-en-af-landets-sejeste-skoler/artikel/…